Vanhemmuus ja työelämä

Meillä jokaisella on vanhemmuudesta omakohtaisia käsityksiä äitinä, isänä ja jonkun lapsena. Vanhemmuus voidaan nähdä yhtäältä kulttuurin tuotteena, sosiaalisissa yhteyksissään rakentuneena, jossa se on aina sidoksissa aikaan, paikkaan, yhteiskunnan ja yhteisön arvoihin ja tapoihin, sekä perheen tilanteeseen ja elinoloihin. Vanhemmuus on arkista ja käsitettävää samalla, kun se tarkentuu määritelmissä, malleissa ja teorioissa tai etääntyy niistä.

Hyvän vanhemmuuden ja omien vanhemmuuden taitojen tunnistaminen ja peilaaminen toisiin vanhempiin kuuluu arkiseen elämään. Vaikutetaanhan vanhemmuuteen aina, kun julkinen valta ja palvelujärjestelmä määrittelee tai ohjeistaa perheiden elämää. Edelleen vanhemmuudesta ja vanhemmuuden taidoista puhutaan aina, kun kuvataan henkilön kasvatus- ja taloudenhoitokykyä. Vanhemmaksi tuleminen kehittää ja tuo mukanaan uudenlaista osaamista ja elämänhallintaa, vanhemmuuden tuottaman osaamisen tunnistaminen voi kuitenkin olla vaikeaa. Arjen rutiineissa selviytymistä ei helposti mielletä sellaisiksi taidoiksi, josta olisi hyötyä tulevaisuuden työelämässä.

Haastavaa on vanhemmuuden taitojen tunnistaminen ja tunnustaminen osana työelämän vahvuuksia erityisesti silloin, jos ympäröivä yhteiskunta näkee perhe- ja työelämän valmiuksineen ja taitoineen toisilleen vastakkaisina. Vanhemmuuden moninaisten ja työelämää kiistatta rikastuttavien taitojen näkyväksi tekemistä onkin tärkeää vahvistaa. Näitä työelämän taitoja ovat mielestämme oman toiminnan johtamisen taidot ja metakognitiot, itsesäätelytaidot, elämänmuutosten hallinnan, stressin hallinnan ja päätöksenteon taidot. Ne auttavat vanhempia tekemään myös uraan liittyviä valintoja ja päätöksiä. Niitä taitoja opitaan läpi elämän sekä työssä että työn ulkopuolella ja ne auttavat vanhempia selviytymään uusista tehtävistä.

Vanhemmat voivat uskoa rohkeasti itseensä ja uusiin kykyihin. Luottaa tunteeseen vahvasta osaajasta, joka pystyy moneen. Selviää jo nyt pyykkivuorista, vuotavista nenistä, viranomaistapaamisista ja ruuanlaitosta, läksyjen tarkastamisesta ja harrastuksiin kuskaamisista, hampaiden pesusta, riitojen selvittelyistä, iltasadusta ja aamun hyvistä huomenista.

DUUNI-MALLI

Hankkeessa kehitettiin kuuden ryhmäohjaus- ja kolmen yksilöohjauskerran kokonaisuus: DUUNI-Malli. Mallin jokaiselle tapaamiskerralle löytyy materiaalipankista esimerkkiharjoituksia ryhmäohjauksen toteuttamiseksi ohjaustyössä. Materiaalipankkiin

Vanhemmat voivat hyödyntää heille koottuja harjoituksia tulevaisuutensa suunnitteluun joko yksin tai vaikka kaverin kanssa kaksin tehden. Aiheita voi käsitellä vapaassa järjestyksessä tai poimia joitakin aiheita omien mieltymysten mukaan. Yksittäisen teeman alta voi myös tehdä useampia harjoituksia, oman tarpeen ja elämäntilanteen mukaan. Harjoituksiin

Toivottavasti löydät iloa ja oivalluksia kokoamastamme aineistosta!

 

DUUNI-mallin ohjauskokonaisuus.