Arjen esineet -sanataideharjoitus
Tutustuminen, ryhmäytyminen, oman elämäntilanteen ja identiteetin pohtiminen. Omakuvalliseen työskentelyyn orientoituminen.
Erilaisia lapsiperheen arkisia esineitä. Esimerkiksi tutti, kahvikuppi, kello, lusikka, pikkuauto jne.
Pöytä, jonka ympärille kaikki mahtuvat istumaan ja näkevät toistensa kasvot.
Harjoitus voidaan toteuttaa kirjoittaen, vapaasti assosioivaa tajunnanvirtatekniikkaa hyödyntämällä tai vaihtoehtoisesti vain keskustellen.
VAIHE 1
Jokainen valitsee pöydältä yhden esineen, joka parhaiten kuvaa omaa elämäntilannetta yleisesti tai juuri sen hetken tunnetilaa. Esineestä kirjoitetaan tajunnanvirtaa 5 minuuttia (ohjaaja katsoo kellosta ajan). Tajunnanvirtakirjoittaminen tarkoittaa vapaasti assosioivaa kirjoittamista, jossa kirjoittaja ei keskity pohtimaan tai korjaamaan virheitä. Kirjoittaja yrittää pitää kynän koko ajan liikkeessä.
VAIHE 2
Jos harjoituksessa on kirjoitettu, jokainen voi lukea oman tekstinsä itsekseen läpi ja alleviivata sieltä 1-3 asiaa, jotka tuntuvat erityisen merkityksellisiltä.
VAIHE 3
Kukin osallistuja esittelee oman esineensä sekä kertoo vapaasti, miksi valitsi juuri kyseisen esineen. Osallistuja voi myös halutessaan lukea valittuja kohtia omasta tekstistään.